tirsdag 12. februar 2008

Markus-evangeliet




Bli med å lese gjennom Markus evangeliet fra torsdag 14-29 feb! Et kapitel hver dag.

Markus:




  • Det første og korteste av evangeliene. Noen mener det ble skrevet bare 10 år etter at Jesus dro opp til himmelen.


  • Forfatter: Johannes Markus, nevø til Barnabas. Fikk hetta på første misjonsreise til Paulus og reiste hjem igjen. Skikkelig nedtur! Paulus nektet å ha han med på andre misjonsreise...


  • En liten pinlig detalj om seg selv: En ung mann var i følge med Jesus; han hadde bare et linklede om seg. De grep ham, men han slapp linkledet og flyktet naken bort. Mark 14,51-52


  • Markus er i Roma når han skriver. "Verdens hovedstad" tar etter hvert over som det viktigste sentrum for kristen tro (ikke Jerusalem). Markus skriver til oss, vi som ikke er jøder!


Kjernevers (verdt å lære utenat!)



Mark 10,45 For heller ikke Menneskesønnen er kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange."[= Løsepenge.][Matt 20, 28+]



Markus forteller om Jesus (hentet fra Databibelen. Gratis versjon på http://www.sigvesaker.no/)




FORFATTER: Markus
STED: Roma
TID: 50-65 e. Kr.




INNHOLD: Johannes Markus var en av medarbeiderne til Paulus. Han slo seg til slutt ned i Roma, hvor han skrev apostelen Peters beretning. Slik er de begivenhetene han beskriver, farget av ordene til et øyenvitne. Hensikten til Markus var å få fram en videre forståelse av evangeliet. Derfor konsentrerer han seg mer om det Jesus gjorde enn om det han sa, og gir Jesu siste leveuke meget stor oppmerksomhet. Markus begynner evangeliet sitt med Jesu offentlige virke og forkynnelsen av Guds rike. Det er gitt flere klare forutsigelser av hans død (8, 31, 9, 31, 10, 33-34, 45), og så dør Jesus på korset for verdens synder.




TEMA: Markus tegner Jesus som en Guds tjener, som kom for å gjøre hans vilje. Undrene, helbredelsene, seieren over onde ånder og Jesu makt viser at han ikke var noen vanlig tjener, men virkelig Guds Sønn. (15, 39) Jesu oppstandelse bevitnet at det han gjorde var sant, og nå venter vi på at han skal komme tilbake med kraft og herlighet. Markus skrev også for å oppmuntre de kristne i Roma i en forfølgelsestid.

Ingen kommentarer: